16
Feb
11

The Pelamin.

Antara gambar pelamin saya tempoh hari. Super simple. The thing is, the length between the floor and the ceiling of my house is too short, so memang tak muat nak pakai pelamin panel yang ada tiang-tiang, frame-frame semua tu. So we settled with the most simple one lah je kan. Itu pun kena additional fees sebab nak tambah 3 pasu bunga-bungaan tu.

Cerita pasal pelamin ni, teringat satu incident yang membawa pengaruh besar kepada incident yang lain keesokan harinya. But before that, I just want to recap that my solemnization was held on Saturday morning (Jan 1st) followed by reception later in the afternoon, the same day. But the kenduri makan-makan has started on Friday (Dec 31st) night.

The bridal yang incharge pasal pelamin, hias tangga, pintu gerbang, baju reception lelaki, and make-up had promised us to come and set the pelamin up on Thursday night (Dec 30th) since Friday dah start kenduri kan. Tapi tunggu punya tunggu malam tu sampai nak dekat pukul 11 malam tapi tak datang-datang. I messaged the owner and reminded her that tomorrow (Friday) is kenduri day already and she said that pelamin will be settled by tomorrow morning. Okay lah kan walaupun my mom dah sedikit pissed off sebab dah janji nak pasang, and kita dah tunggu sampai malam, dan yang paling dukacita sebab they didn’t call us whatsoever to at least inform us that they couldn’t come on Thursday, kita pula yang kena message memang tak patut lah tapi time tu still bersabar sebab dia janji besok pagi akan settle semua.

Nak dijadikan cerita, esok pagi sampai tengah hari tak jugak nampak batang hidung, my mom’s friends yang datang dah mengomen, “Hey Minah rumah kau ni tak de pelamin ke?” yang telah menyebabkan my mom semakin naik amuk. I message the bridal again, and reminded her once more about my kenduri which will be held later in the night. Saya time tu tak marah pun, dah macam pasrah sebab macam-macam sangat benda yang jadi not according to plan tapi it’s more to my mom lah kan yang pening kepala sebab beliau yang incharge pasal kenduri semua and dengan pressure dari kawan-kawan yang asyik tanya pasal pelamin je kan.

It’s past Zuhur already, kawan-kawan my mom makin ramai yang datang, semua keep on questioning the presence of the pelamin and all, my mom makin pressure, dia suruh call the bridal. My sis offered to call her since saya tak nak call, nak message je, malas kan nak cari gaduh. Since my sis berkeras jugak nak call, so I agreed to give her the number. She called her, and she re-renewed the promise and told my sis that everything will be settled by Asar. Okay lah kan kita tunggu lagi.

Asar pun berlalu, senjakala hampir menjelma. My mom waktu tu dah merasap-asap dah. My sis called the bridal again. Waktu tu semua orang dah pissed off kan (I was more to worry actually), so my sis pun cakap lah dengan nada yang marah-marah cakap yang berapa kali dah janji tapi tak sampai-sampai. She hung up the phone without saying anything, yang membuatkan my sis bertambah bengang. Tapi, kakak tu tak tahu yang call tu adalah adik saya, sebab waktu pertama kali telephone my sis introduced herself as me so dia ingat saya lah yang cakap dengan nada marah etc tu kan.

Tepat bila berkumandangnya azan Maghrib, orang bridal pun datang nak pasang pelamin. Sedangkan kenduri dan Marhaban akan start after Maghrib around 8.30 pm. Marhaban buat dalam rumah dan pelamin pun dalam rumah so patutnya before Marhaban start, pelamin dah siap semua sebab takkan time majlis dah start makcik-makcik Marhaban kena berhimpit-himpit dengan orang-orang yang pasang pelamin kan. Bila diorang datang, apa lagi, memang kena sembur lah dengan my mom. Saya time tu kat atas, dengar dari bawah pun dah horror sebab suara my mom memang tengah gegak gempita maki-hamun diorang. Kesian jugak kan sebab diorang tak tahu apa-apa, just pasang je. Yang patut dimarahi adalah boss/orang yang manage/buat schedule untuk diorang pasang pelamin. Kena lah prioritize pelamin siapa yang kena pasang dulu.

Tahu lah pelamin saya simple, tak ada additional fees beribu riban ringgit and sangat senang untuk dipasang, tapi tak perlu lah nak double standard the customers kan. Patut dah janji kenalah ditepati. Kalau majlis saya Saturday morning tu baru start bukannya Friday night pasang Friday night pukul 12 tengah malam pun I don’t give a damn. Tapi dah janji kan lepas tu bukannya nak mintak maaf and inform us ke apa, biar je kitorang menunggu, tak professional la kan. I understand lah Jan 1st memang banyak majlis yang the bridal dah engaged dengan, and I was told that they had joined the Karnival Pengantin at Stadium Melawati also kan, itu yang jadi huru hara sikit, tapi janji tetap janji. The quality of service kena lah jaga. Kalau tak mampu nak handle, tak payah nak ambil banyak-banyak sangat majlis or if needed, add more manpower to the existing crew. Apa-apa je lah yang perlu to keep the bussiness running smooth as silk and to maintain the service provided to the customers. Tak payah lah nak menganak-tirikan and dividing the customers according the the amount they pay you. Semua orang deserve untuk dapat service yang tip top regardless of how much they’ve paid you.

I am not mad, seriously I am not. But more to disappointed. Dahlah the bridal charge paling mahal compared to other bridals in my place. Kita ambil yang paling mahal, dengan harapan service pun setanding lah dengan bayaran. Lepas tuh bila dah berjanji, kenalah tepati. Bila tak dapat nak tepati sebab ada hal lain, tak pe, tapi jangan lah lupa inform the customer. Remember yang kita yang cari customer, bukan customer yang cari kita. Kita yang kena jaga hati customer bukannya sebaliknya. Professionalism haruslah dijaga at all times.

One of my mom’s friend yang dulu pun pernah ambil the same bridal waktu anak beliau kahwin pun pernah terkena perkara yang lebih kurang sama. Tapi at least orang tu datang pasang pelamin pukul 12 tengah malam lah kan and her kenduri esok paginya so no hal lah. Walaupun quiet inconsiderate lah kan datang rumah orang tengah-tengah malam time orang nak berehat just untuk pasang pelamin dan dah janji nak pasang earlier tapi tengah malam baru sampai.

So that’s the story about my simple pelamin. Benda pun dah lepas. Majlis pun dah lama berlangsung.  Dah selamat, dah happily married pun dah. The reason I wrote all this in details bukannya nak mengaibkan atau menjatuhkan sesiapa. It’s more to self-documentation actually. Kenangan kan semua ini. Baik buruk pun kenangan saya. Harap juga dapat dijadikan ikhtibar dan pedoman kepada sesiapa.

Hasil kerja the bridal memang tip top lah, I have no doubt about that. Dari pelamin hingga ke make-up, memang lawa walaupun  simple. Tapi tang quality of service memang kureng sikit. Pakaian lelaki pun macam dah sikit rosak walaupun tak nampak sebab tutup dengan coat luar tu, tapi patut kena lah buat baru kalau rosak. Tak boleh lah nak terus pakai sampai koyak rabak kan. Tak payah lah nak bagi keutamaan kepada bride and groom yang request nak baju baru dengan bayaran yang mahal je, baju-baju lama pun kena lah maintain. Kalau dah rosak, buat lah yang baru. Tak susah pun. Tengkolok pun berkarat kotor seperti tak pernah dicuci langsung. Oh lagi satu, kerusi pengantin pun dah berkeladak jugak. Tahu lah kalau nak pakai kerusi baru berkilat kena tambah ribu riban ringgit yang sepatutnya tak perlu ada additional charge pun sebab dah macam tanggungjawab the bridal lah kan as the service provider untuk bagi benda-benda yang walaupun dalam package yang murah, tapi bersih and nampak brand-new. Kalau dah berdaki sangat tu, tukar lah yang baru. Atau salut dengan kain lain yang dijahit berasingan kalau kerusi tu itself masih boleh diguna. Ini semua pasal maintenance and how we care about customer’s satisfaction. Tak boleh lah berpegang pada prinsip kalau nak cantik and brand new, it’s all about the money; kena tambah duit. Tak boleh lah macam tu. Customer yang tak mampu pun kena lah ambil kira. Kenapa, kalau tak ada duit tak deserve untuk dapat service yang terbaik ke? Tak patut lah macam tu kan.

Okaylah panjang berjela betul dah ni. Itu jela pengalaman saya and my two cents. Thank you for reading.


0 Responses to “The Pelamin.”



  1. Leave a Comment

Leave a comment


About

I believe that life is a test: the struggles we go through and the ups and downs we have in our lives make us the people we are today. Nothing is ever as bad as it seems. TO LIVE IS TO CHANGE.
24th Aug :: Medical Student :: Drums :: Aquaphobia :: Perfectionist :: Queen of RED :: Hockey :: Dancing :: Bowling

07-02-09_07112

Current Status (Updated)

25/1 : Happily Married :D.

Chapter II : 1-1-11

Daisypath Anniversary tickers

My Clinical Rotation

  1. 11th May - 30th May (3 weeks) : ENT
  2. 1st June - 13th June (2 weeks) : IKM (Public Health)
  3. 14th June - 21st June (1 week) : Holiday!
  4. 22nd June - 18th July (4 weeks) : Psychiatry
  5. 19th July - 2nd Aug (2 weeks) : Holiday!
  6. 3rd Aug - 29th Aug (4 weeks) : Ophthalmology
  7. 30th Aug - 6th Sept (1 week) : Holiday!
  8. 7th Sept - 31st Oct (8 weeks) : Obstetric & Gynecology
  9. 1st Nov - 8th Nov (1 week) : Holiday!
  10. 9th Nov - 19th Dec (6 weeks) : K3M
  11. 21st Dec - 27th Feb (10 weeks) : Internal Medicine
  12. 28th Feb - 7th Mac (1 week) : Holiday!
  13. 8th Mac - 15th May (10 weeks) : Surgery
  14. 16th May - 23rd May (1 week) : Holiday!
  15. 24th May - 24th July (9 weeks) : Pediatrics
  16. 25th July - 1st Aug (1 week) : Holiday!
  17. 2nd Aug - 28th Aug (4 weeks) : Neurology
  18. 30th Aug - 25th Sept (4 weeks) : Dermato-venerology
  19. 27th Sept - 9th Oct (2 weeks) : Radiology
  20. 11th Oct - 23rd Oct (2 weeks) : Anesthesiology
  21. 25th Oct - 6th Nov (2 weeks) : Forensic

I am no longer a med student ya'll! :D

Gemilangs

Forever Friends

Life Updates

Merisik - 7th March 2009

copy-of-3314_64700337220_542162220_1471324_6783264_n

Janji Dokter Muda - 7th April 2009

Copy of IMG_9540 ed [i] t+

Convocation BMSc - 19th May 2009

Copy of DSC_8799

Engagement - 1st November 2009

Solemnization - 1st January 2011

Archives

Categories

Blog Stats

  • 35,767 hits

Live Traffic